Stop met versalvingen

foto bron: www.sillysilsil.com

Kuisheid en begeerteloosheid zijn chique woorden en je denkt al snel aan geen gemeenschap hebben. Dit was vroeger wel het geval. Omdat men uitging van het idee dat alles wat niet te maken heeft met de zoektocht naar de waarheid pure energieverspilling was. Maar het is meer dan dat. Brahmacharya  betekent ook probeer controle te houden/beheersing op allerlei vlakken in het leven. Zodat je jezelf concentreert op het essentiële, wat echt belangrijk is.

Overmaat, verslavingen en extremen kunnen er voor zorgen dat je denken en handelen er helemaal door wordt bepaald.
Dat is dan ook hetgeen wat door Brahmacharya wordt verhinderd. Het gaat er bij deze gedragsregel niet om totale onthouding van eten, drinken, sporten, werk, slaap, drugs, drank, sigaretten, gamen, seks etc maar meer om de mate waarin je het gebruikt/doet. Want als je je overgeeft aan je passie dan ben je er straks van afhankelijk.
Met betrekking tot eten. Zorg dat je stopt als het genoeg is. Neem bijvoorbeeld één of beter nog ¾ bord i.p.v. dat je twee keer opschept.

Als je een tegenslag hebt wil je je graag beter voelen en dit gevoel niet voelen. Dus ga je vaak door met je bezigheden en sta je er niet bij stil. Maar als je dit vaker doet dan vergt dit veel energie. Je kunt dan ook niet meer genieten van mooie momenten alles is saai en gewoon en je kunt je niet meer verwonderen. Zorg ervoor dat gulzigheid niet je passie en energie opslokken maar geef jezelf de kans om te genieten. Kijk bewust naar al je emoties, onderzoek ze, herken ze en laat ze los. Zo leer je te leven vanuit een ander bewustzijn en zul je zien dat alles er anders, nieuw en mooi uitziet en kun je je weer verwonderen over kleine dingen.

Als je dit terug koppelt naar de yoga probeer dan te verwonderen door stil te staan, te voelen , te kijken en te luisteren. Maak connectie met je ziel en je hart. Stel jezelf gezonde grenzen die je beschermen in je tijd en je energie. Je eet genoeg en je houdt van jezelf en doet jezelf geen schade aan tijdens de yoga. Doe de asana’s/houdingen binnen jouw grenzen. Wees tevreden met wat je vandaag kunt. En stop ermee als je over je eigen grenzen gaat.

Mudra tegen verslaving:
Zit rechtop op de mat of op een meditatiekussen. Maak van je beide handen een vuist en druk de duimen tegen de slapen. Pers je tanden en lippen tegen elkaar. Span je kaakspieren aan door de druk op je kiezen te wisselen. Hierdoor voel je de spieren van je slaap onder je duimen. Wees je bewust van de massage. Concentreer je op je 3de oog tussen je wenkbrauwen. Deze mudra kun je 3-11 minuten volhouden. Ontspan de armen en laat ze langs je lichaam zakken. Ontspan in deze meditatiezit.
Werking: Deze mudra heeft invloed op je gevoelens van afhankelijkheid en lichamelijke en geestelijke verslavingen. De duimdruk tegen de slaap zorgt voor een ritmisch reflex in het centrale zenuwcentrum. Hierdoor komt de energie die verslavingen veroorzaakt in balans.

Wees tevreden met wat je vandaag kunt en ga niet over je eigen grenzen heen. Dit kun je goed oefenen met onderstaande oefening: Wees zacht voor jezelf!

Vasisthasana / zijwaartse plank met voetondersteuning
Ga zijwaarts op je linker bil zitten. Je zit hierbij zijwaarts op je linker bil en plaats vervolgens je linkerhand naast je recht onder je linkerschouder. Je linkerarm is gestrekt en fungeert als steun en hefboom om je romp straks te gaan heffen. Houd je linker been zijwaarts gestrekt en plaats je rechter been gebogen met je tenen vlak achter je linker been op ongeveer begin kuit/ knie hoogte. Ergens op een uitademing hef je de heupen met je tenen en linkerarm omhoog in de zijwaartse plank. Gebruik de kracht van de adem om je romp geheven te houden. De hele zijkant vormt één rechte plank. Je rechter arm is gestrekt langs je rechter oor. Je ademt rustig door voor ongeveer 20 tellen. Je laat je romp weer zakken en belandt op je linker bil op een uitademing En ga even rechtop zitten met gestrekte benen voorwaarts. Daarna doe je de hele cyclus met de andere zijde.
Werking:
Zoals alle planken in de asana sessies wordt het gehele lichaam vanuit verschillende uitgangspunten geactiveerd en verstrekt. Totale lichaamsbewustzijn wordt ingezet in deze oefening, alle delen van het lichaam worden wakker gemaakt en gestimuleerd. Met name celstofwisseling en spijsvertering, reiniging spieren/afval wordt uit de spieren afgevoerd, energie doorstroming wordt gestimuleerd in het gehele lichaam.
Bron: Integrale yoga opleiding.

Laat verslavingen los. Je kunt ook spanningen in je lichaam loslaten. Dit kun je doen door een eenvoudige onderlinge massage op elkaars rug uit te voeren. Klik  HIER voor een leuke weermassage op elkaars rug.

Succes met Brahmacharya de komende week.

 

Follow us on FACEBOOK, Twitter, Pinterest
Corine van Zoelen
https://www.deyogaboerderij.nl

Deel deze pagina, dank je wel!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published.