tevredenheid

Bron Foto: http://www.netq-enquete.nl

 

Santosha is Tevreden zijn met wie of wat je bent en wat je hebt. Dit geldt dus op lichamelijk, materieel, en geestelijk vlak. Het belangrijkste is om je persoonlijke situatie te aanvaarden. Santosha betekent niet dat je jezelf niet kunt ontwikkelen en niet verder moet leren maar meer dat de je je innerlijke tevredenheid niet moet laten afhangen van de uiterlijke omstandigheden.
Een geest die niet tevreden is kan zich niet goed concentreren. Vaak zijn het bewuste of onbewuste conflicten die ervoor zorgen dat de geest niet op een punt gericht kan zijn en hierdoor kun je geen vrede ervaren. Tevredenheid is als een vlam van de geest die NIET heen en weer wordt bewogen door de wind van verlangens.

Santosha ;  tevredenheid staat niet gelijk aan geluk. Ook al is de situatie nog zo vervelend of pijnlijk , als je in staat bent om de zaken te zien zoals ze zijn, zonder verwachtingen dan is die tevredenheid.
Het heeft ook niet te maken met het feit dat je tevreden bent met de situatie nu en dat je hierdoor stagneert in je ontwikkelingsproces of dat je ongezonde relaties en arbeidsomstandigheden accepteert. Maar het betekent dat je oefent in geduld en probeert het leven te accepteren in deze situatie tot dat je in staat bent om de omstandigheden te verbeteren.  Het is tevens het “weten” dat er betere tijden komen.

Santosha met betrekking tot de yoga les. Wees tevreden met wat je al bereikt hebt. Was er een houding die in het begin niet lukte en nu wel. Maar je bent nog niet klaar, het is een levensweg. Je blijft jezelf continu verbeteren en de houdingen zullen je steeds makkelijker afgaan en iedere keer prettiger aanvoelen.

Enkele houdingen bij Santosha:

Mudra van tevredenheid:
Zit rechtop. Maak met je duim en je pink met je linkerhand en met je duim en je middelvinger van je rechterhand  twee cirkels. Ontspan de andere vingers. Houd de handen enkele centimeters voor de navelstreek. Mannen doen de mudra in spiegelbeeld.
Adem enkele minuten langzaam en diep in en uit. Maak daarna van beide handen een vuist en ontspan.
Bron: Genezende mudra’s van Sabrina Mesko

Tijdens de les Santosha, deden we deze week voor de 3de keer in korte tijd de duifhouding. Dit om te ervaren hoe de duif nu voelt en dat je merkt dat het steeds makkelijker gaat. Dus wees tevreden met de houding en dat je deze “staat” van de houding dus al hebt bereikt.

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat op mijn blog. Heb je wat gehad aan dit artikel? Zou je het iemand anders adviseren? Wees vrij om het te delen op Facebook, Twitter of LinkedIn.
Dank je wel voor je tijd en veel succes met Santosha komende dagen.
Follow us on FACEBOOK, TWITTER, PINTEREST
Corine van Zoelen
www.deyogaboerderij.nl

Deel deze pagina, dank je wel!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published.