Wie is het belangrijkst?

keep-calm-and-breathe

bron: http://www.gevoelsenergie.nu/startpagina

Ademhaling

Mijn yogadocente uit Amsterdam vertelde eens een heel mooi verhaal. Het had veel indruk op me maar ik kon het verhaal nergens vinden. Dit jaar stond ik in de yogascheurkalender van 2015 en daar stond het verhaal van mijn juf zonder bronvermelding dus ik weet nog steeds niet uit wel boek het  verhaal komt.

Het verhaal heet:    Wie is het belangrijkst?
Op een dag kregen de verschillende organen in het lichaam ruzie, de ogen zeiden tegen de oren “ik ben het belangrijkst, zonder mij kan het lichaam niets zien! Maar de oren vonden dat zij het belangrijkst waren, want het is toch vreselijk om niets te kunnen horen?

Zo vond iedereen dat zij het belangrijkste was en onmisbaar, de tong om te proeven, de neus om te ruiken, de vingers om te voelen. Toen zij de adem: maar jullie weten toch wel dat ik het belangrijkste ben? Zonder mij kunnen jullie helemaal niets! Maar ze geloofden het niet. Goed dan, zei de adem, we gaan allemaal om de beurt een dagje op vakantie en dan zullen we zien hoe het gaat. Iedereen was het ermee eens.

De eerste dag gingen de ogen op vakantie en het lichaam leefde gewoon door. Het was lastig om niets te zien maar er valt mee te leven. Toen gingen de oren. Het was zonde dat het lichaam niets kon horen maar het leven ging gewoon door.  Daarna ging het schouderblad op vakantie, de arm kon niet bewegen maar het lichaam leefde gewoon door. Toen was de adem aan de beurt. De adem was nog maar net drie tellen weg en iedereen riep heel hard “Adem, kom terug!! Snel we hebben je nodig! Toen was het voor iedereen duidelijk hoe belangrijk de adem is en dat je zonder niet kunt leven. Iedereen nam weer heel bescheiden zijn plek in.
Bron, 10 februari 2015, yogascheurkalender.

De ademhaling is dus heel belangrijk en zegt ook iets over je staat. Als je ademhaling  snel is en hoog zit is er vaak sprake van angst, paniek, boosheid of te veel lichamelijke inspanning. Als je ademhaling laag in je buik is en langzaam dan ben je sneller in staat om ontspannen.

Een mooie oefening is om je ademhaling te observeren.
Je gaat zitten met een rechte rug, schouders laag met je kruin richting het plafond.
Je ademt in via je neus en observeert waar de ademhaling naartoe gaat. Je voelt het bij je neusgaten naar binnen stromen, richting keel, longen, buik, je buik zet uit.  Hou je adem even vast. Je ademt uit, trekt je buik weer in en de adem gaat omhoog  richting je borstkas , je keel  en komt weer via je neusgaten warmer naar buiten. Blijf even uitgeademd en adem weer in. Herhaal ongeveer 5 –10 minuten. Observeer  je adem, de trilling van je neusharen, de warmte van je ademhaling bij de uitademing bij je bovenlip.

Probeer je voor te stellen dat je iedere keer als je inademt je energie (prana) tot je neemt en als je uitademt alle boosheid, vermoeidheid, spanningen, frustraties of andere emoties  samen met de afvalstoffen je lichaam verlaten.

Hier zie je nog de Periscope uitzending van 29.07.2015 waarin ik het verhaal vertel.
Wil je me ook volgen op Periscope? Kijk dan bij DeYoagboerderij.

Succes!

Corine van Zoelen
www.deyogaboerderij.nl
info@afstemchallenge.nl

 

Je kunt ook de Facebookpagina liken van De Yogaboerderij . Maar we zijn ook te volgen op Twitter, Pinterest en Periscope.

 

 

 

 

 

 

Deel deze pagina, dank je wel!

Leave a Reply

Your email address will not be published.