Ook zo’n moeite met concentreren?

You are here: Home / Yoga / Ook zo’n moeite met concentreren?

Veel kinderen hebben moeite om zich te concentreren op school. Volwassen ervaren dit ook tijdens het werk.

Enkele (kinder-)yoga oefeningen om concentratie te oefenen zijn zintuigoefeningen.

Luisteroefening:
Bijvoorbeeld het luisteren naar een klankschaal : tot hoe ver kun je het horen? Je concentreert je op het geluid. Je sluit je ogen en zodra je het geluid niet meer hoort steek je je hand op. Dit kan natuurlijk ook met een triangel e.d.
Je kunt ook een geluid maken en dan moet het kind raden welk geluid het is zoals water in een glas schenken, papier tot propje maken, figuren tekenen met een potlood op een papier en de kinderen kijken op een voorbeeldkaart wat voor een figuur je tekent.

Kijkmeditatie :
Je kijkt dagelijks naar dezelfde voorwerpen maar je kijkt niet echt. Als je je horloge of een euro zou moeten tekenen dan weet je het vaak  niet. Neem een knuffeldier/poster, iets uit de klas: ze mogen er naar kijken en dan ogen sluiten.
Je stelt drie vragen en  ze geven het antwoord in hun hoofd.
Daarna gaan we het controleren maar ze hoeven niet te zeggen of ze het goed of fout hadden ze weten zelf het antwoord. Vaak weten ze heel veel dingen niet. Vraag kan bijvoorbeeld zijn: welke kleur heeft de hoed, hoeveel bloemetjes staan er op de afbeelding , of wat voor vormen staan er op zijn t-shirt.

Ademhalingsoefening: Nadi sodani /afwisselende neusademhaling
Is tevens goed voor kinderen met astma (NIET tijdens en astma aanval)en ADHD.
Als je alleen ademt door rechts – zon- energie . is goed om te doen in de ochtend als je moe bent want daar krijg je energie van.
Als je alleen door links ademt dan staat dat voor maan- rust. Is goed om rustig te worden voordat je in slaap valt.
Als je afwisselend ademt door links en rechts . Start met links en eindigt met links dan krijg je meer rust en  balans in je hoofd en kun je je beter concentreren.
Je houd je mond gesloten en houd je rechterhand voor je neus. Je duim ligt op je rechterneusgat. Wijs en middelvinger rusten tussen je wenkbrauwen op je 3de oog. Je ringvinger is gebogen en hangt bij je linkerneusgat.
Je ademt in via links.
Sluit je linkerneusgat met je ringvinger
Haal je duim weg bij je rechterneusgat
Je ademt uit via rechts.
Je ademt in via rechts.
Je sluit je rechterneusgat met je duim.
Je opent je linkerneusgat met je ringvinger
Je ademt uit met links
Dit herhaal je een aantal keer. Net zolang je het prettig vindt. Je houdt je mond gesloten. Je eindigt altijd met uitademen uit het linkerneusgat.

Mindfullness:
Je neemt een watje/veertje/zacht doekje en geeft dit aan het kind.
Het kind heeft het watje in zijn ene hand en gaat hiermee ZACHTJES over zijn andere hand.
Hoe voelt het? Zacht? Kietelt het? Waar voel je het meer? bovenkant van je hand of meer op je vingers, of bij je nagels of je nagelriemen? Voelt het nu ander aan de binnenkant van je hand? Of onderkant vinger?
geef aandacht aan je hand en voel het helemaal.
Stop met het watje en leg je handen naast elkaar. Zie je verschil tussen je linkerhand en je rechterhand.
Vaak is er een verschil in kleur, wel of geen aders op je hand, voelt je hand meer ontspannen aan , tintelt het etc.
Dit allemaal door er aandacht aan te geven (mindfull te zijn en in het moment te leven) en als een kind zo geconcentreerd bezig is met voelen dan hebben zijn gedachten geen kans en kan hij/zij niet nadenken.
Het kind leert zo zich te concentreren op een ding.

Aurabeschermingsspray van de Groende Linde:
Deze compositie is speciaal voor kinderen en volwassenen die hun aura niet goed kunnen afsluiten voor energieën buiten hun. Hierdoor kunnen anderen makkelijk bij hen aftappen. Als je aura goed gesloten is kun je je beter concentreren op je werk en ben je minder snel moe.

Succes!

Heb jij nog een yoga – concentratie tip voor mij of wil je je ervaringen nav mijn tips delen op mijn blog. Schrijf dan je comment onderaan voor vrijdag en je maakt kans op een klein bronzen Boeddha beeldje van De Yogaboerderij, Lelystad. Reacties of verzoekjes zijn uiteraard ook altijd welkom.

Deel deze pagina, dank je wel!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published.