Welke last draag jij op je schouders?

bepakking op rug
Sommige mensen klagen over schouderklachten en/of nekklachten. Dit kan komen door bureauwerkzaamheden en te lang computer gebruik of omdat je misschien op een te dik hoofdkussen slaapt. Als het spierpijn is in je nek dan kun je beter ontspanningsoefeningen doen voor je nek. Zorg tijdens de houdingen ervoor dat je schouders laag blijven en houd in de gaten of de houdingen prettig voelen bij je nek en je schouders.
De nek en je schouders staan uiteraard met elkaar in verbinding. Voor de psychische oorzaken van schouderklachten verwijs ik je graag  naar het Blog van Ira Nagel van The Indian Spirit. Ze schreef ook over de psychische oorzaken van nekklachten.

Op 9 maart komt Ira weer een workshop Indiase hoofdmassage verzorgen bij De Yogaboerderij, Lelystad. Een indiaase hoofdmassage verlicht pijnklachten aan nek en schouders.

Vaak vertellen spreekwoorden en gezegden ook al wat een lichamelijke klacht met zich mee brengt. Zoals , “ Iets drukt je zwaar op de schouders” of bij je hals/nek is dit bijvoorbeeld “Iemand met de nek aankijken” of “Iets/iemand zit je op de nek.”

Enkele tips die schouders en nekklachten kunnen verlichten zijn:

Mudra:  Deze mudra werkt op je schoudergordel. Met je linkerhand houd je je duimkootje op het 1ste kootje van je middelvinger. Met de rechterhand houd je je duim, wijsvinger en ringvinger tegen elkaar.

Edelsteen:
Blauwe chalcedoon helpt bij problemen met schouder en nek. De steen neemt blokkades weg van spieren, zenuwen en het skelet. Het helpt ook bij het herstel van botbreuken. De steen helpt bij keelproblemen, stotteren en heesheid. Hij werkt goed bij stress en als je last hebt van examenvrees. Hij werkt kalmerend.

Houdingen:
boog / dhanurasana
cobra / bhujangasana
brug / setu bandhasana
hoofd van de koe / gomukhasana

Ademhalingsoefening:
Klachten/verkramping in het schoudergordel gebied hebben soms te maken met een onbalans in de ademhaling. Als de ademhaling niet in balans is worden de voedingsstoffen niet goed opgenomen.
Probeer rustig in te ademen en adem helemaal uit met een diepe zucht. Voel de “last” van je schouders afglijden. Doe dit enkele keren achter elkaar.

Voor meer informatie over kinder, tiener of volwassen yoga in Lelystad kun je kijken op de website van De Yogaboerderij of bezoek onze Facebookpagina.

Heb je zelf nog een interessante tip tegen schouder en/of nekklachten laat deze dan achter in het commentaarveld hieronder. Wil jij weten wat de werking is van ademhalingsoefeningen, mudra’s, asana’s (houdingen), meditatie etc bij bepaalde lichamelijke of psychische problemen. Kortom alles wat met yoga te maken heeft. Hoe kan ik je hierbij helpen? Laat een reactie achter op onderstaand commentveld en ik zal proberen je vragen beantwoorden!

Wil je dit bericht aub delen met je vrienden of familie via Facebook, Twitter en E-mail. Dank je wel.

Corine van Zoelen
www.deyogaboerderij.nl

Deel deze pagina, dank je wel!

Leave a Reply

Your email address will not be published.