Yogatips om hoofdpijn tegen te gaan.

Juist in deze drukke tijd van het jaar staan we even stil bij het afgelopen jaar en moet er nog veel geregeld worden. Dit geeft vaak spanningen aan nek en schouders wat resulteert in hoofdpijnklachten. Nu  zijn er verschillende soorten hoofdpijnklachten. Maar in dit geval wil ik het graag hebben over spanningshoofdpijn. Dus alsof je een strakke band om je hoofd hebt.

Spanningshoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door angsten, depressies, stress en slechte voeding.
Je kunt de hoofdpijnklachten tegen gaan met een pijnstiller maar je kunt ook van je klachten afkomen door ontspanningstechnieken, hulp zoeken om te kijken waar je angst of depressies vandaan komen en de juiste voeding.

Yoga is zeer effectief in het terugdringen van spanningshoofdpijn.
Doormiddel van houdingen, ademhalingsoefeningen, mudra’s kun je je lichaam en geest in balans brengen en spanningen laten afnemen zodat de hoofdpijnklachten verdwijnen. Enkele oefeningen zijn:

Ademhalingsoefening: De leeuwademhaling.
Je zit in diamantzit dus met je billen op je hakken en legt je handen voor je neer op je knieën met je vingers gespreid.
Je ademt in en brengt je hoofd naar achteren en kijkt naar je derde oog tussen je wenkbrauwen.
Je brengt je tong naar buiten en ademt uit met en “AAAAHHH” geluid terwijl je je hoofd weer naar voren beweegt.  Je blijft omhoog kijken naar je derde oog.  De Leeuwademhaling reinigt je longen omdat het laatste restje lucht uitgeblazen wordt, hierdoor krijg je ook een vieze smaak op je tong en het helpt tegen hoofdpijn of migraine omdat de spanning in je hoofd verdwijnt doordat je blijft kijken naar je derde oog.

Edelsteen:
De  Amethist wordt vaak gebruikt bij migraine of hoofdpijn. Je kunt de steen onder je hoofdkussen leggen of naast je bed.

Mudra:
Met je linkerhand duw je met je duim tegen je 3de kootje van je middelvinger en breng je je ringvinger in je handpalm tegen je duimwortel.
Met je rechterhand breng je de duim, wijsvinger en middelvinger tegen elkaar aan.

Enkele Houdingen:
De ontspannen hoofdrol:
Ga rechtop zitten in kleermakerszit.  Adem rustig in en uit in je buik. Laat op een uitademing je hoofd naar voren zakken. Op de inademing draai je je hoofd linksom naar achter. Op een uitademing draai je je hoofd van achteren door naar voren en laat je je hoofd weer zaken op je borstbeen.
Dit doe je vijf keer linksom en daarna vijf keer rechtsom.
De hoofdrol lost spanningsplekken op in nek.  Zo worden ook blokkades van de doorbloeding naar je hoofd opgelost

De ontspannen schouder rol:
Ga rechtop zitten in kleermakerszit. Adem rustig in en uit in de buik. Ontspan je schouders en draai op een inademing de schouders naar achteren en laag en op een uitademing naar voren en weer omhoog.
Doe dit vijf keer achterwaarts en vijf keer voorwaarts. Doe dit langzaam, ontspannen en bewust.
De schouderrol lost spanning op in de schouderkoppen en schouderspieren en heeft tevens dezelfde werking als de hoofdrol.

Ira Nagel van The Indian Spirit geeft hoofdmassages of workshop hoofdmassage zodat je het makkelijk thuis kunt toepassen op je partner of je kind. Een Indiaase hoofdmassage helpt tegen hoofdpijnklachten maar ook tegen haaruitval, slapeloosheid etc. Binnekort is er weer een workshop bij De Yogaboerderij.

Heb je interesse in yogatips op video . Meld je dan aan bij deze link:  GRATIS videoserie tegen hoofdpijnklachten .

Succes met de oefeningen en veel plezier met de voorbereidingen van de feestdagen!
Heb je zelf nog een interessante tip tegen hoofdpijnklachten laat deze dan achter in het commentaarveld hieronder.

Heb je zelf nog lichamelijke of psychische problemen? Wil jij weten wat de werking is van ademhalingsoefeningen, mudra’s, asana’s (houdingen), meditatie etc. Kortom alles wat met yoga te maken heeft. Hoe kan ik je hierbij helpen in 2013? Laat een reactie achter op onderstaand commentveld en ik zal je vragen in 2013 beantwoorden!

Wil je dit bericht aub delen met je vrienden of familie via Facebook, Twitter en E-mail.  Dank je wel.

Corine van Zoelen www.deyogaboerderij.nl

Deel deze pagina, dank je wel!

Leave a Reply

Your email address will not be published.